Egy Monster-rajongó tapasztalatai

Riding is Life

Riding is Life

Téli teendők II.

Szerszámok, ápolószerek, metódusok

2020. december 12. - morpheus84

Többen, többféleképpen gondolják a motor téli tárolását megoldani. Vannak, akik alaposan letakarítják, elcsomagolják, feltöltik és légmentesen lezárják a következő tavaszi napsütésig. Én nem ehhez a táborhoz tartozom. Noha nekem is van ponyvám és már az emelőkön pihen a motor, de úgy gondolom, hogy a kisebb szerelések, ápolások időszaka a tél. A következőkben ajánlok majd egy-két metódust, ápolószereket, szerszámokat, de - ahogy korábban jeleztem - ez nem A megoldás, ez egy megoldása a motorápolásnak. 

Mit érdemes beszerezni, ha már motort tartunk? A téli tároláshoz - és nyáron sem mindegy - alapvetően kell egy fedett, temperált hely. Az én garázsomban van fűtés, úgy van beállítva, hogy 10-12 foknál ne legyen hűvösebb benn. Volt időszak, hogy nem volt garázsom, ekkor béreltem egy teremgarázs beállót, ott is szépen meg lehet csinálni mindent, alkalmas arra, hogy kulturált körülmények között teleljen a vas. Fontosnak tartom a tárolási helyszínt és a megfelelő hőmérsékletet, a tömítések fáradásának idejét, az anyagok megpróbáltatásait lehet ezzel megelőzni, ami a motor élettartamára is jó hatással van. 

Fontosak még a szerszámok. Mindenki maga dönti el, hogy mennyire szeretne/tud belenyúlni a saját motorja műszaki megoldásaiba, én nem vagyok az a nagy szerelő: egészen egyszerűen nem értek hozzá. Ezért a komolyabb javításokat, vezérlés cserét nem kezdem el otthon megcsinálni. Még ha rá is állnék, nem bíznék a saját munkámban annyira, hogy nyugodt szívvel üljek fel rá tavasszal. Márkaspecifikus célszerszámaim így nincsenek. Általános szerszámokat tartok, amelyek sok dologra alkalmasak. Amik nekem beváltak az előző és a jelenlegi gépen is: Imbuszkulcs és csillag csavarhúzó. Alap. 

dsc_0047.JPG

Ez a hármas imbuszkulcsom nagyon jó minőségű, már kb. 10 éve megvan, legtöbb eszköznél kiválóan használható, erős, csúszásmentes fogású, de van egy külön készletem is, a nehezen hozzáférhető helyekre.

Mi kellhet még? Nagyon hasznos és minden háztartásban megtalálható eszköz a fogkefe. Ez tényleg jól jön a nehezebben hozzáférhető helyek tisztítására, vagy akár a lánc kenésére is. Ezzel párhuzamosan szinte minden területen (ésszel!) alkalmazható eszköz a kompresszor. Nekem egy sima, 8 bar teljesítményű, OBIban vásárolt Einhell kompresszorom van, a ház körüli dolgokat tökéletesen megoldja. Tisztításra, szárításra (még festésre is), guminyomás ellenőrzésére kiválóan alkalmas. 

dsc_0015.JPG

Érdemes felsorolni, hogy milyen tisztító- és ápolóanyagokra lesz szükség, amelyek nagy része szintén nagyon hasznos a ház körüli barkácsolás egyéb területein is. Ahogy már korábban említettem, én Motul láncprayt és lánctisztítót használok, beváltak. Szükség lesz vízre, amit én egy szórófejes flóraszeptes palackba töltöttem, hogy könnyen adagolható legyen, nem kell sártengert lemosni, így nem kell slaggal áztatni az elemeket. Ablakmosó, kontaktspray a vezetékek, csatlakozók végeihez, féktisztító folyadék - ez azért is hasznos, mert kb. minden szennyeződést eltávolít a fém felületekről, de a gumi tömítéseknél óvatosan kell vele bánni - szilikon a műanyag felületek ápolásához és persze az örök jolly joker: a WD-40. Kellenek még puha rongyok, azok minden mennyiségben. 

dsc_0014.JPG

Első lépésként az ülést érdemes kezelésbe venni. Levesszük a motorról az üléspúppal együtt, majd megnézzük, hogy a szennyeződés nem kezdte-e ki az ülést, a rögzítési pontokat, a csavarokat, stb. Szépen letisztogatjuk egy puha ronggyal, majd kissé nedves anyaggal, hogy mindenhonnan kijöjjön a por. Ez után érdemes levenni az üléstakarót, azok rögzítési pontjait és rögzítőlemezét is leápolni WD-40-el, majd el lehet kezdeni foglalkozni az ülés felületével. Vásároltam a Lidlben egy W5 márkájú bőrápoló szert, gondoltam teszek egy próbát. Letisztítottam a felületet mindenhol, majd kicsit kifújattam a közöket, sarkokat levegővel, hogy ne maradjuk semmi a zugokban, aztán áttöröltem vizes és száraz ronggyal, majd ezzel az ápolószerrel. Nagyon jól néz ki tőle az ülés, eddig bevált a dolog. 

dsc_0033.JPGdsc_0044.JPG

Ez után lehet  foglalkozni kicsit a motor többi részével. Az ülés alatti részen található a feszültség szabályzó, egy-két relé, valamint két oldal t két csatlakozó is, amelyeket egy-egy műanyag idom fed. Én azokat szedtem le következő lépésben. Óvatosan és türelmesen végezzük el ezeket a munkákat, mert ugyan egyszerű csavarozásról van szó, viszont a műanyagok már nem fiatalok, nagyon könnyen repedhetnek, valamint a csavarok meneteinek elnyírása is egy idegesítő dolog tud lenni. Itt magát a műanyagot kezdtem el első körben megtisztítani:

dsc_0034.JPGÉrdemes ezt is jó alaposan áttörölni nedves ruhával, vigyázva nehogy megkarcoljuk valamivel! Majd alaposan befújtam szilikonnal. Itt a lényeg, hogy nem kell spórolni az anyaggal, nem baj, ha ázik a szilikonban, csak arra vigyázzunk, hogy ne legyen tele porral vagy szennyeződéssel, ezért úgy tároljuk el, hogy fedve legyen vagy ha visszatesszük a motorra, akkor ponyva alatt legyen a gép! A felvett szennyeződés ugyanis könnyen megkarcolja a felületet, ha dolgunk végeztével vagy tavasszal letörölgetnénk! 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://monsteristi.blog.hu/api/trackback/id/tr9616328476

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása