Elárulom: a válasz NEM. Amikor elkezdtem nézegetni a lehetőségeket és fejembe vettem, hogy megszerzem a vizsgát, akkor azért autóvezetőként már volt több, mint 10 év rutinom, így nem voltak illúzióim, senkinek ne legyenek!
Az elméleti vizsgát követően a rutin gyakorlására és a vizsgára felkészülésre két hétvégét jelölt ki az oktató. Mivel én a nulláról kezdtem, nekem - és a hozzám hasonlóknak - sem többet. Az első órán kaptam egy 125-öst, hogy körözzek a pályán, írjam a nyolcasokat, másnap kapok nagyobbat, addig szokjam. Én végrehajtottam a feladatot, szoktam súlyt, az egyensúlyt, a váltást, a kuplungot, stb. Igazság szerint jó volt, hogy magamban tekerhettem a köröket, mert tényleg tudtam a technikámra figyelni, még ha nem is tudtam, hogy mi lenne a helyes technika. Ebből kifolyólag a mai napig tanulom a helyes testtartást bizonyos helyzetekben és időnként rájövök, hogy milyen hasznosak is lehetnek a megfelelő Youtube-videók.
Másnap megkaptam egy 500-as Hondát, amely nagyon kezes, kényelmes, nyugodt gép volt. Egyetlen baja az volt, hogy nem lehetett rajta vizsgázni a ccm miatt. Ezért a vizsgára készülvén - a következő hétvégén - már Fazer volt a fő vas, amik nem rosszak tanulni, boldogul az ember, jóindulatú gépek. Begyakoroltam a szükséges feladatokat, bóják, megfordulás, gyorsítás-lassítás, stb, aztán jött is a rutin vizsga. Miután megvolt, mehettünk forgalomba...
Ez annyit tett, hogy szólt az oktatónk az időpontról, valamint előtte hétvégén szombat-vasárnap három-három alkalommal bejártuk a vizsgaútvonalakat, megbeszéltük a rádiós instrukciókat és jöhetett a vizsga. Szerencsére ott hibátlanul végigmentem, így a tanfolyamot kipipálhattam. Még mindig nem tudtam motorozni, viszont volt fogalmam a kezeléséről...
Mit is tanulhat az ember egy ilyen tanfolyamon? Ha szerencsénk van, akkor hagynak tekeregni és tér is van rá. Ahogy anno az autós oktatóm mondta: "Gyorsan menni mindenki tud, lassan haladni kell megtanulni!" nagyjából ez ide is igaz. Az egyensúlyt, az "ahová nézel, oda érkezel" szabályt elkezdheted gyakorolni. Kezded megszokni a motor súlyát, érzékeled a körülötted hatványozottabban felerősödő környezeti hatásokat. Már rájössz, hogy a Nap közvetlenül süt rád (ezért izzadsz...), hogy a szelet, az illatokat/szagokat, esőt, bogarakat sokkal intenzívebben érzékeled, mint egy autóban. Alakul a váltás, figyelned kell a két kezedre, mert egy kereszteződésből kifordulásnál használnod kell egyszerre a kuplungot, gázt, váltót, féket, így mindkét kezed és egy lábad minimum foglalt, plusz támasztanod is kellene valahogy... Ezekre az alapvető dolgokra rájön az ember és elkezdheti tudatosan fejleszteni, Az oktató - szerencsés esetben - elmondja az alapokat, ami ahhoz elég, hogy átmenj, ezt követően mindenkinek ésszel kell fejlesztenie magát és érdemes vezetéstechnikai tréningeken is részt vennie.